Ons eerste raceweekend begin april lijkt alweer een eeuwigheid geleden. Toch hebben wij de afgelopen weken niet stilgezeten. Omdat wij voor de eerste keer op Zolder gaan rijden, hebben wij vele filmpjes bekeken van de MX5 cup. Wat is de ideale lijn, waar liggen de rempunten en wat zijn de schakelpunten? In het echt voelt het anders, maar het is in ieder geval een goede indicatie.
Helaas moesten wij aan de auto iets meer werk verrichten. De startmotor heeft het begeven en wij vonden het toch wel handig een goed werkende startmotor te hebben. Staat anders zo lullig op Zolder. Daarnaast bleek dat een deel van de ophanging was ‘los getrild’ waarschijnlijk door een versleten band. Ook maar laten maken omdat je op een circuit waar je hard moet remmen in ieder geval een goede ophanging wilt hebben. Safety first. De eerste race zijn de voorremmen vervangen en nu waren de achterremmen aan de beurt. Tenslotte was er weer de steeds terugkerende bandenpuzzel. Hoe komen wij tot een optimale set voor droog weer en voor de regen?
Samen met Reinder hebben Niels en Emile weer een paar zaterdagen stukgeslagen op deze uitdagingen. Met als resultaat dat de auto weer tiptop in orde is. Zoals jullie weten willen wij alles zelf doen (en leren) en worden wij steeds een beetje handiger met het vervangen van onderdelen en banden. Ook de techniek van de Mazda vertoont voor ons steeds minder geheimen.
Op Zolder rijden wij geen drie, maar slechts twee races waardoor Niels deze keer niet zal kunnen vlammen tijdens de kwalificatie. Samen met Emile houden wij de eer van JEN racingteam hoog en proberen wij de goede lijn na het eerste weekend door te zetten. Morgenavond ben ik weer te gast bij Maciej om een avondje te mogen stoeien op de simulator. Oefenen op hard remmen. En de simulator natuurlijk heel houden!