Na een aantal races niet te zijn gefinisht door (domme) pech, hebben wij nu eindelijk alledrie de eindstreep gezien. Een keurige 19e plaats was het eindresultaat van wederom een bewogen racedag.
Vrije training
De vrije training was een prooi voor Jeroen. Graag wilde ik de goede lijn van de Pinksterraces voortzetten. Het lukte uiteindelijk wel om mijn snelste tijd iets verder aan te scherpen, maar ik was vooral bezig met het inrijden van de nieuwe remmen en remblokken. Best lastig om ‘rustig’ aan te doen in de eerste ronden als het hele veld als een kudde wilde dieren in je nek hijgt. Na een paar ronden waren de remmen ingereden en had ik vrij baan. Mijn snelste ronde reed ik letterlijk in de laatste ronde van de vrije training. Op slechts een tiende van mijn ‘rode lap’ Theo. Niet top, maar goed genoeg om mee verder te gaan. En toch weer iets dichter bij de tijden van de top.
Kwalificatie
Emile had deze keer de eer de kwalificatie en de eerste race te rijden. Zoals altijd tot in zijn tenen geconcentreerd zette Emile zijn goede prestatie van het Pinksterweekend voort. Een prima 19e startplaats was zijn deel. Door slim te rijden en weg te blijven uit de meute was het Emile gelukt een mooie 2.11 op de klokken te zetten. Ook al waren de banden aan het einde lichtelijk oververhit; dit een prima uitgangspunt voor onze races.
Race 1: Emile zet de goede lijn voort
De start van de eerste race was zonder meer hectisch. In de Tarzanbocht een slippartij waardoor onze teammaat Andras wederom geraakt werd. En dat ondanks de duidelijke instructie van onze wedstrijdleider (test)Kees. Slim als hij is kon Emile de ellende ontwijken en maakte hij al meteen een goede sprong voorwaarts. Na rondenlange mooie gevechten werd Emile uiteindelijk als 16e afgevlagd. Geen gebroken remklauwen deze keer, maar gewoon het zwart/wit geblokt. Lang heeft Emile niet kunnen nagenieten, want hij moest haasje rep weer naar huis voor een theatervoorstelling van zijn dochter. Ik weet zeker dat hij tijdens de voorstelling nog wel een paar rondjes in gedachten heeft gereden…
Race 2: Niels kan zijn geduld bewaren!
Het strijdplan voor Niels was heel duidelijk; de eerste ronden houd ik mij rustig en daarna ga ik aanvallen. Wat er ook gebeurt, ik wil in ieder geval aan de finish komen. En zo geschiedde. Niels had een redelijke start – hij is vaak zo relaxed dat hij de lichten niet goed ziet – en kwam de eerste ronden zonder kleerscheuren door. Met deze keer genoeg benzine aan boord en ‘verse’ banden zette Niels de aanval in. En niet zonder succes. Het publiek werd getrakteerd op mooie duels en het was vaak stuivertje wisselen. Uiteindelijk resulteerde dit in een close finish op de 15 plaats. Chapeau! Trots als een pauw reed Niels met een auto volgepakt met kinderen weer terug naar ons motorhome om daar de felicitaties in ontvangst te nemen.
Race 3: Jeroen baalt (van zichzelf)
Vol goede moed stond ik zelf aan start van de derde en laatste race van het weekend. Na een goede start waarin ik weer een plaatje won, werden in de eerste ronde mijn oortjes gewassen door auto’s die mij links en rechts inhaalden. Op zich geen punt, want ik hand een klein verlies al ingecalculeerd. Maar dan komt het mentale aspect van de autosport om de hoek kijken. Ik ging forceren, te laat remmen, verkeerde lijnen rijden en in plaats van de aansluiting te vinden bij mijn tegenstanders werd de afstand juist steeds een beetje groter. Tot overmaat van ‘ramp’ werd in ingehaald door mijn rode lap Theo die iedere race beter gaat rijden. Uiteindelijk heb ik mijn verlies moeten nemen en geconsolideerd op een 24e plaats. Een ervaring rijker en een illusie armer zullen wij maar zeggen. Toch wel balen en ’s avonds meteen de filmpjes geanalyseerd om volgende keer hogere ogen te gooien.
Uiteindelijk toch een goed resultaat
Omdat de aloude wijsheid ‘ to finish first you first have to finish’ nog steeds opgaat zijn wij door het aantal uitvallers geëindigd als 19e. Kijk, dat stemt dan wel weer tot tevredenheid. Als team hebben wij deze keer goed gescoord. Ikzelf ben inmiddels weer opgeladen en ga er vol goede moed alles aan doen om volgende keer de goede lijn weer op te pakken. De rode lap hangt al klaar!
Op naar onze sponsordag op 8 juli aanstaande!