Vandaag weer vroeg uit de veren om om 09.00 uur op zondag te starten bij de trackday. Had toch een iets ander beeld bij een hobby, maar goed. Door de wintersport van Jeroen hadden Niels en Emile alle voorbereidingen getroffen en konden wij meteen de baan op. Maar niet nadat wij de bandenspanning met onze voetpomp in orde hadden gebracht. Het was een fraai stukje ochtendgymnastiek om er een paar bar bij te krijgen.
’s Ochtends ging het niet om de tijden, maar vooral om het ‘gevoel’ met de auto en de baan. Bijna panisch hebben wij het oliepeil gecontroleerd en wij waren iedere keer weer blij als de peilstok aangaf dat er nog voldoende olie in zat. Triomfantelijk lieten wij elkaar de peilstok zien waaruit duidelijk bleek dat er nog voldoende olie in zat. Ieder plasje onder de auto werd minutieus geïnspecteerd – het zou toch geen olie zijn – en daarna weer op weg. Wij willen niet nog een keer zo’n motorschade!
Een andere handicap was de nieuwe motor. Deze moest worden ingereden. Althans dat dachten wij. Dus in de ochtend niet meer dan 6.000 toeren maken en opschakelen waar mogelijk. Was een goed excuus voor onze mindere tijden, maar in ieder geval bleef de auto heel. Later op de dag bleek na consultatie bij een echte expert dat de motor helemaal niet hoefde te worden ingereden. Het was toch een tweedehands blok dat minstens twee keer klokje rond had gedraaid. Tsja, dat hadden wij zelf ook kunnen bedenken. Weer iets geleerd.
Het was prachtig weer en een drukte van jewelste op Zandvoort. Auto’s van snel tot langzaam en van nieuw tot oud reden door elkaar op de baan. Best leuk om een keer een Ferrari uit te remmen voor de bocht als hij je op het rechte zojuist heeft ingehaald. Waar een kleine Mazda al niet groot in kan zijn. Tijdens de lunchpauze traditioneel weer veel tijd geïnvesteerd in een bandenwissel. Het leek ons beter de banden van achter naar voren te wisselen en vice versa. Konden wij meteen onze nieuwe lichtgewicht krik uitproberen en de nieuwe momentsleutel van Aldi. Deze laatste werkte goed, maar de peperdure krik paste niet onder de verlaagde Mazda. Dus krik gesloopt en passend gemaakt. Wij worden steeds handiger en creatiever. Ook zijn wij gaan experimenteren met de demperstanden en de bandenspanning. Veel technisch geleuter dat een bar minder spanning in de banden echt anders voelt, maar eigenlijk zijn wij nog niet zo ver dat wij dit echt kunnen beoordelen.
In de middag wilden wij echt tijden gaan rijden. Met de stopwatches in de aanslag dus de tijden volgen. Helaas was het erg druk op de baan en zijn wij vooral bezig geweest met inhalen en ingehaald worden. Een heel aparte dynamiek die de rondetijden niet ten goede komt, maar natuurlijk wel een goed beeld geeft van een echte wedstrijd. Het was leuk dat er vandaag een aantal andere Mazda’s meereden, zodat wij ons enigszins konden meten. Emile heeft rondenlang een mooi gevecht gevoerd en winnend afgesloten. De winst was dat wij hebben geoefend met veel auto’s op de baan, het verlies was dat wij allemaal dachten sneller te rijden dan vorige keer, maar dat de chrono’s onverbiddelijk het tegenovergestelde uitwezen.
Helaas kregen wij einde van de dag te maken met een sterk vibrerende auto. Tim, een vriend van Niels en ex Mazda monteur, heeft ons bijgesproken over camber, caster, schroefveren, schijven, remblokken; kortom allemaal nieuwe input voor ons niet techneuten. Wel merkten wij dat de auto ineens fors onderstuurde en dat de linker voorband razendsnel sleet. Toen ook nog eens bleek dat de remblokken bijna waren versleten was het tijd om de dag af te sluiten. Na een korte instructiefilm – verplichte lesstof van Emile – wisten wij allemaal hoe een spanband zou moeten werken, dus met vereende krachten hebben wij de auto weer op de trailer geladen.
Het beste nieuws? Wij hebben geen druppel olie verbruikt. Dat goede nieuws hebben wij gevierd met een biertje. Dat was even heerlijk en helder als de olie zullen wij maar zeggen. De komende weken weer een druk programma omdat wij ervoor willen zorgen dat de auto in topconditie aan het seizoen begint. Dus bumper en zijscherm spuiten, uitbalanceren, nieuwe blokken en een nieuwe band. Nu nog zorgen dat wij zelf in topconditie komen. Dat wordt dus flink oefenen achter de simulator. Daar starten wij dinsdag al mee samen met Maciej. Misschien krijgen wij ook dan wel weer en biertje als wij het ronderecord breken!