Als kleine jongen kwam ik al op het circuit. Vol verbazing keek ik toen naar de snelste en mooiste auto’s. Brute, dikke toerwagens en indrukwekkende Formule 1 auto’s. En dan ben je ineens zelf coureur en mag je samen racen met al deze legendarische auto’s; een droom die uitkomt. Het event was verdeeld over maar liefst vier dagen; opbouwen en keuren op donderdag, kwalificeren op vrijdag en racen op zaterdag en zondag. Een jeugddroom waar dus geen einde aan leek te komen
Omdat ik naast coureur ook klasse coördinator ben voor het NK HARC 82-90 was het een drukte van belang. Ik stond dus ook best een beetje gestrests aan de start voor de kwalificatie. Maar wat ging het goed! Dankzij de datalogger kan ik zien dat ik iedere ronde sneller ging met als hoogtepunt een rondje onder de 2.10. Voor mij en mijlpaal en ik voelde dat er nog veel meer in zat.
Maar hoogmoed komt voor de val. Tijdens de race op zaterdag ging alles mis. Ik stond 5 plaatsen te ver naar achter op de startgrid en in plaats van een staande start, hadden wij een rollende start. Voordat ik goed en wel begonnen was lang ik al een straatlengte achter. En door een wolkbreuk was de baan drijfnat, waardoor inhalen naast de ideale lijn nauwelijks mogelijk was. Een frustrerende wedstrijd zeker na de super kwalificatie de dag ervoor.
Zondag ging het gelukkig een heel stuk beter. Ik was er toch wel opgebrand mijn goede tempo van de kwalificatie te vertalen in de wedstrijd. Helaas ook deze keer weer een rollende start waardoor ik met achterstand begon. Maar ik kon het tempo van de andere MX5-en goed bijhouden en mijn rondetijden waren – voor mijn doen – echt prima. Helaas had ik wat pech met snellere deelnemers en dat kostte mij best veel tijd. Omdat ik zelf weinig wedstrijden rijd, mis ik dan toch de ‘racecraft’ die je wel nodig hebt.
Maar wat zit ik nou te klagen als je jeugdroom uitkomt? Ik heb genoten van een geweldig event. De onderlinge sfeer tussen de coureurs van onze klasse was prima en Steef had er weer voor gezorgd dat de MX5-rijders als groepje bij elkaar konden staan. Dank daarvoor en dank ook aan Michael van der Heijden voor de support.